پیرامون کمک اضافی به جمهوری افغانستان
خلیل وداد خلیل وداد

 

پرولترهای همهء کشورها متحد شوید!                                       

 

 

 

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

اشد محرم

پروندهء ویژه 

 

شمارهء 158/6

 

به رفقا، گرباچف، ریژکوف، زایکوف، چبریکوف،شواردنادزه،

یاکوولِف، یازوف، باکلانوف، بیله اوسوف ای.،

کریوچکوف، کاتوشف، بیلیاکوف و سمیرتیکیوف.

 

نقل از پروتوکول شماره 159 جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. مؤرخ  19 می سال 1989

 

 

پیرامون کمک اضافی به جمهوری افغانستان

 

1. با پندارهای ارائه شده در یادداشت مؤرخ 12 می 1989 رفقا زایکوف ال. ن.، باکلانوف او. د.، بیله اوسوف ای. اس. و مویی سییف  ام. آ. موافقت میشود. (پیوست است).

2. برنامهء اقدامات شورای وزیران اتحادشوروی در اینمورد تصویب است (پیوست است).

 

منشی کمیته مرکزی 

 

2578                                                                                                          18- ای. اِ

ز.پ.

ضم. 6 ص.

 

 

 

مربوط بند 20  پروتوکول شماره 159

اشد محرم

پروندهء ویژه

ک. م. ح. ک. ا. ش.

 

پیرامون اقدامات اضافی برای تأثیر بر اوضاع افغانستان

 

اوضاع جنگی- سیاسی افغانستان کمکان بغرنج است. فاکتور اصلی مؤثر در این امر  در حال کنونی جنگهای حومهء جلال آباد است. در جریان تقریباً سه ماه گذشته پس از خروج نیروهای شوروی از جمهوری افغانستان قوای دولتی میتوانند جلو اپوزیسیون را که از حمایت پاکستان، ایالات متحده و عربستان سعودی برخوردار است، بگیرند. مگر مخالفان به همه چیز دست مییازند تا حکومت افغانستان را سقوط دهند.

در این رابطه رئیس جمهور نجیب الله درخواست کمک مؤثر بازدارندهء مخالفان و پاکستان از جمله: حملهء مؤثر تر آتشی بالای دشمن و توزیع و استفادهء بیشتر انواع سلاحهای مؤثر را نمود. باید امکانات اضافی را برای گسیل سریع اسلحه و مهمات بویژه راکتهای ار- 300، مهمات مربوطهء ار. اس. 30 "اوراگان" و اجرای بمباردمانهای ضربتی نیروی هوایی از خاک اتحاد شوروی و همچنان جابجایی نمایشی قوای هوایی ما در میدانهای هوایی شوروی در نزدیکی مرزهای افغانستان  و ادامهء پروازهای هواپیماهای کشف نظامی بالای افغانستان بویژه در نواحی جلال آباد و خوست، جستجو نمود.

در رابطه به درخواست تازهء رفیق نجیب الله معقول است که:

1. به جابجایی نمایشی نیروهای هوایی در میدانهای هوایی نزدیک به مرزهای افغانستان بنحوی که وانمود شود، این کار بدون هرنوع پنهانکاری صورت گرفته و به پاکستانیها و اپوزیسیون ملموس باشد، دست یازید. همچنان در آینده نیز به پروازهای طیارات کشاف شوروی بالای افغانستان بویژه در نواحی جلال آباد و خوست با مرام بدست آوری عکسهای هوایی پیرامون تمرکز نیروهای مخالفان باید ادامه داد.

 

2. انجام حملات و بمباردمانها توسط نیروی هوایی شوروی از خاک اتحادشوروی در حال کنونی نا معقول و پیش از وقت است.

 

3. انتقال اموال توسط هواپیماهای شوروی به فرودگاه بگرام و قندهار بیجا خواهد بود، چون طیارات از امنیت پرواز برخوردار نخواهند بود. در قندهار مرکز اداره و فرماندهی (دیسپیچری) پروازها نابود شده و وسایط کمکی فرود آمدن و مخابره از بین رفته اند. در اینحالت باید به انتقال محموله های نظامی و کمکهای بشری توسط هواپیماهای نظامی وزارت دفاع و وزارت هوایی ملکی اتحادشوروی از مسیر "پل هوایی" اتحادشوروی- کابل ادامه داد.

 

همزمان به رهبری افغانستان باید توصیه نمود، تا به اقدامات لازمی جهت فعالیت مطمئن شاهراه حیرتان کابل و کابل- جلال آباد و همچنان انتقال موتری اموال به ولایات دیگر دست یازد.

 

4. به کمک در مورد ترمیم تخنیک زرهی واحدهای گارد خاص باید ادامه داد.  در اینمورد باید در نظر داشت که برمبنای تقاضاهای بیشتر جانب افغانی امکان سفرهای کاری بیشتر حدود 40 کارشناس- ترمیمکار بمیان خواهد آمد.

 

5. در مورد تحویلدهی 10 – 12 راکت ار- 300 باید گفت که از تاریخ 10 می 1989 روزانه 8 راکت را با بخشهای حربی آنها تحویل داد. از 20 می 1989 باید 12 راکت را با بخشهای انتقال دهندهء آنها تحویل داد. در اینمورد به وزارت دفاع شوروی اجازه داده میشود که راکتهایی را که مطابق پلان "ت" ذخیره شده اند، استفاده کند. به کمیسیون دولتی شورای وزیرا ن در امور صنایع نظامی و وزارت دفاع سپارش میشود تا مسائل تمویل راکتها از طریق کمپلکسهای دیگر را بررسی کند.

 

6. به تحویلدهی مهمات و سلاحهای آتی به قوای مسلح افغانستان در ماههای می- جون موافقه میشود:

1و نیم هزار مهمات و مرمی 200 ملیمتری پارچه شونده، آتشزا و حجیم شونده و کسِتی برای دستگاههای ار. اس. 30  "اوراگان"، 1000 عدد مهمات 100 ملیمتری و 115 ملیمتری مرمیهای کالیبر کوچک و کومولاتیف  برای توپهای تانکها، 100 کمپلکس میکانیزم پرتاب کننده و 500 راکت انتقالی سیار ضد تانک نوع "میتیس" و یکهزار کامپلِت پاراشوت- دیسانتی سیستم تس.د.اس.- 500.

 

وزارت دفاع اتحادشوروی یکجا با وزارتخانه ها و مؤسسات علاقمند نتایج استفاده از مهمات ویژه را برای دستگاههای ار. اس. 30 "اوراگان" برررسی نماید. در نتیجه ارزیابی میشود پیشنهادی را در مورد استفادهء بعدی آنها در افغانستان طرح نمود.

 

7. وزارت دفاع وظیفه دارد از ماه جون 1989 در مرکز شماره 720 ترک وَو (مخفف حوزهء نظامی ترکستان، مترجم) زمینهء آموزش افغانها را منحیث متخصص کامپلکس سیار مدافعهء هوایی  "ستریلا- 2

برای بهره برداری جنگی آنها مساعد سازد. باید به کابل کامپلکسهای "ستریلا-2" را تحویل داده و  و کارشناسان شوروی را جهت آموزش افغانها در محل گسیل نمود.

 

2578

 

 

8. آنچه مربوط به تقاضای دیگر افغانها در مورد ارسال کالاهای ویژه میشود، پیشنهادهای مربوطه مطلبق روال معمول پس از بررسی آنها با درنظر داشت امکانات ما ارائه خواهند شد.

 

 

 

 

ای. زایکوف،                     او. باکلانوف                       ای. بیله اوسوف                     ام. مو یی سییف

 

12 می 1989

شماره 312/ او. او.

18 نسخه

2

 


June 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی